Ammerud Tannklinikk & Tannlegevakt

Du er her:Forside-Tannhelseinfo-Refusjon og dekning til tannbehandling

Refusjon og dekning til tannbehandling

De fleste må betale utgifter i forbindelse med sin tannbehandling selv, men det finnes flere unntak. Her hos oss har vi avtale med NAV og HELFO for de pasientene som har rett på refusjon.

NAV:
Har du dårlig råd og sliter med å betale en tannlegeregning, kan du søke støtte hos NAV.
Det er da best å ta kontakt med ditt lokale NAV kontor som vurderer ditt behov for å stønad. Ser de din sak som stønadsberettiget vil de først sende deg til sine egne tannleger for utregning av din tannbehandling. Deretter får du en rekvisjon som du kan ta med til oss for å få utført din behandling.

HELFO:
Vi har direkte oppgjør med HELFO, noe som betyr at du slipper å legge ut for din tannbehandling dersom du har krav på dekning fra folketrygden. Du kommer til oss som pasient, og vi vurderer din tannbehandling. Hvis du har rett på stønad, ordner vi oppgjør for din tannbehandling direkte med HELFO.

Her er oversikt over noen diagnoser og tilstander som kan gi refusjon / dekning fra HELFO:

1. Sjelden medisinske tilstander (snakk med tannlegen for nærmere informasjon).
  2. Leppe-kjeve-ganespalte
  3. Svulster i munnhulen, tilgrensende vev, eller i hoderegionen for øvrig.
  4. Infeksjonsforebyggende tannbehandling, ved særlige medisinske tilstander (f.eks. ved hjerteoperasjoner, dialysebehandling, organtransplantasjon, m.m)
  5. Sykdommer og anomalier i munn og kjeve
  6. Periodontitt (tannkjøttsykdommer)
  7. Tannutviklingsforstyrrelser.
  8. Bittanomalier
  9. Patologisk tap av tannsubstansved attrisjon / erosjon (stor tannslitasje)
  10. Hyposalivasjon
  11. Allergiske reaksjoner mot tannrestaureringsmaterialer.
  12. Tannskader ved godkjent yrkesskade.
  13. Tannskader ved ulykke som ikke er yrkesskader )skader ved fritidsaktiviteter)
  14. Sterk nedsatt evne til egenomsorg hos personer som har varig sykdom eller varig nedsatt funksjonevne.
  15. Helt eller delvis tanntap, uten egne tenner i underkjeven.
 Ta kontakt med oss slik at vi kan finne ut av dine rettigheter.

Copyright 2013 Ammerud Tannklinikk & Tannlegevakt - Tlf: 22 25 37 76 - E-post: post@ammerudtannlege.no Utviklet avAssist2net AS

Dine Logo